Motocoasele sunt o apariţie mai recentă în peisajul rural românesc, reprezentând un uriaş pas înainte faţă de coasele manuale tradiţionale. Sunt pe piaţă modele pentru toate nevoile şi pentru toate buzunarele. Eficienţa şi uşurinţa în utilizare sunt incontestabile, chiar dacă aceste calităţi cresc odată cu preţul. În cele ce urmează mă opresc asupra unui concept care împinge aceste calităţi spre noi culmi.
Motocoasele mai mici sunt acţionate de motoare electrice sau cu ardere internă, montate la capătul de sus al barei, cosaşul susţinând întreaga greutate a ansamblului, ajutat fiind uneori de un ham special. Unele modele mai puternice au un motor termic purtat ca un rucsac pe spate, de la care puterea este transferată coasei prin intermediul unui cablu de transmisie flexibil. Astfel cosaşul susţine în braţe doar greutatea coasei, motorul acesteia fiind purtat pe spate, cu vibraţiile aferente.
Designerul Viktor Rosendahl propune o soluţie care elimină majoritatea dezavantajelor versiunilor existente pe piaţă. În primul rând greutatea întregului ansamblu se sprijină printr-un braţ articulat pe spatele cosaşului, ca un rucsac, aceasta fiind de departe cea mai comodă modalitate de a purta ceva. Braţele sunt total scutite de efortul susţinerii coasei, lor revenindu-le doar rolul de a asigura orientarea ei.
Apoi motocoasa este acţionată electric, dar alimentată dintr-un pachet de acumulatori purtat pe spate, eliminând astfel dependenţa de existenţa unei prize şi a unui cablu de alimentare suficient de lung, ca în cazul altor coase electrice. Şi faţă de coasele cu motor pe benzină soluţia are o serie de avantaje:
- lipsesc în totalitate vibraţiile specifice motoarelor cu ardere internă
- nivelul zgomotului este deosebit de redus
- lipsa noxelor, deranjante mai ales dacă nu adie vântul pentru a le dispersa
- alimentarea electrică este mult mai comodă, scutindu-ne de grijile manipulării unui combustibil inflamabil care la motoarele în doi timpi trebuie amestecat în anumite proporţii cu ulei de motor
- costurile de exploatare mult reduse, motorul electric practic neavând nevoie de întreţinere iar preţul energiei electrice este doar o fracţiune din echivalentul în combustibil lichid.
Deocamdată însă este vorba doar despre un concept, până când va deveni produs de serie trebuie să ne mulţumim cu ceea ce ne oferă piaţa în prezent în materie de coase mecanice. Totul este să alegem cu grijă, în deplină concordanţă cu nevoile proprii. De exemplu dacă confortul la utilizare este un criteriu important şi este vorba despre suprafeţe de teren din jurul casei, cea mai ieftină şi uşoară motocoasă electrică (cu cablu) cântăreşte numai 1,5 kg.
Surse: Umeå Institute of Design şi Yanko Design