Electrocasnicele nu nasc aceleaşi pasiuni ca de exemplu telefoanele mobile, dar realitatea din spatele scenei nu este cu nimic diferită nici în acest domeniu. Cercetarea, inovarea şi… copierea produselor concurenţei este şi aici la ea acasă. Este încă proaspătă în memoria colectivă sentinţa judecătorească prin care Samsung a fost găsită vinovată de încălcarea brevetelor de invenţie Apple şi obligată la plata unor despăgubiri consistente pentru copierea iPhone. Acum a venit rândul companiei britanice Dyson să-i dea în judecată pe coreenii de la Samsung pentru copierea unor inovaţii legate de aspiratoare.
Dyson are o linie de produse de o calitate excepţională şi un design aparte, foarte reuşit. Cam scumpe ce-i drept, exagerat de scumpe după părerea mea. Aspiratoarele Dyson sunt uşor de recunoscut inclusiv de cei care nu îşi permit unul. În aceste condiţii este greu de înţeles de ce Samsung a ales să se „inspire” tocmai de aici. Sau… poate nu: se pare că este mai profitabil să mergi prin tribunale şi să plăteşti o eventuală despăgubire decât să investeşti în cercetare.
Modelele copiate sunt Dyson DC39 şi DC37, lansate pe piaţă în urmă cu peste doi ani. Una dintre caracteristicile inedite ale acestora este construcţia articulată a aspiratorului, care permite o urmare mai fidelă a mişcărilor utilizatorului prin încăpere. Aceeaşi idee apare în nou lansatul aspirator Samsung Motion Sync.
Nu este pentru prima dată când Dyson acuză Samsung de încălcarea brevetelor sale de invenţie. De exemplu în februarie 2009 o sentinţă judecătorească a obligat Samsung la plata a peste 700.000 de euro ca cheltuieli de judecată către Dyson. Subiectul procesului de atunci era acuzaţia potrivit căreia Samsung ar fi încercat brevetarea tehnologiei „triple-cyclone”, utilizată de aspiratoarele Dyson.
Acest articol nu se doreşte a fi unul anti Samsung. Nu-mi plac plagiatorii, indiferent de numele purtat. Pe de altă parte nici Dyson nu-mi este mai simpatică, din alte motive. Apreciez produsele excelente pe care le fabrică, însă mi se par insultătoare prezentările în care câte o caracteristică constructivă uneori destul de banală este prezentată ca fiind rezultatul muncii a sute de ingineri pe durata a mai mulţi ani de cercetare.
Le înţeleg nevoia de a-şi justifica preţurile destul de piperate, însă nu-mi place deloc când sunt, cum se spune în popor, „luat de prost”. Această senzaţie este una frecvent descrisă în comentariile clipurilor de prezentare a produselor Dyson de pe YouTube.
Surse: BBC News şi Business Korea