Cu ocazia Black Friday, vineri 29 noiembrie 2013 Lidl a avut mai multe produse la preţuri aproape imposibil de refuzat: grill-raclette, plite electrice pentru clătite, set fondue, aparate de popcorn, de wafe şi de gofre, toate la 29,99 lei, friteuză la 49,99 lei, grătar-grill electric la 79,99 lei, pompă de apă de mare presiune pentru spălat maşini 99 lei, cuptor cu microunde digital 150 lei, plus multe altele. Reducerile au fost consistente, poate cele mai mari din România pe segmentul aparatelor electrocasnice. Însă organizarea evenimentului a fost total neinspirată.
Magazinul s-a deschis dimineaţa la 8, dar la ora 7 era deja o coadă de aproximativ 100 de persoane. Mulţi pensionari, şi cunoscându-le obiceiurile nu-i exclus ca unii să-şi fi ocupat locurile încă din seara precedentă. La fel procedează şi la bancomatele CEC Bank, se pun la coadă cu o seară înaintea zilei în care le intră banii de pensie. Este o formă de socializare, o ocazia de a retrăi vremurile de acum peste 24 de ani, când statul la cozi era o activitate cotidiană şi deloc plăcută.
Cum se apropria ora deschiderii, coada creştea, ajungând undeva pe la 4-500 de persoane. Dar se stătea ordonat. Cu un sfert de oră înaintea deschiderii, scoate capul pe uşă o doamnă din personalul magazinului, posibil şefa de unitate. Şi aici vine prima greşeală: anunţă că sunt doar câteva bucăţi din fiecare aparat!
Era un lucru pe care-l bănuiam, dar să anunţi o mulţime mare că nu vor apuca decât primii, nu-i deloc o idee strălucită. Imediat s-au detaşat câţiva care au ocupat o poziţie lângă coadă, în aproprierea uşii de intrare. Deja era previzibil ce va urma.
Ora 8, magazinul şi-a deschis uşa. Uşiţa mai corect, de o lăţime suficientă pentru numai un cărucior sau două persoane mai înghesuite. Cei din lateral au sărit să se furişeze înăuntru împingându-i pe cei de la coadă, cei din spate au început şi ei să împingă că se vedeau lăsaţi pe din afară, aşa că s-a creat un dop de toată frumuseţea. De admirat flexibilitatea uşilor şi cum au scăpat acestea întregi.
Înăuntru, a doua decizie teribil de proastă: toată marfa aflată la reducere se află îngrămădită pe un singur raft! Deci toată lumea, indiferent ce şi-ar fi dorit, trebuia să se îmbulzească la acelaşi raft de vreo doi metri pătraţi. Unde stăteau două angajate care credeau că vor putea calma din guriţă o mulţime ale cărui instincte animalice chiar ei le-au dezlănţuit şi apoi le-au canalizat în cel mai prost mod cu putinţă.
Dacă produsele ar fi fost distribuite pe toată lungimea rândului, sau chiar pe mai multe rânduri, şi mulţimea s-ar fi dispersat corespunzător, evitându-se crearea unui punct central al aglomerării. Aşa însă nici cine apucase să pună mâna pe ceva, nu mai putea să se retragă din grămadă.
Credeam că puţină logică elementară este suficientă pentru buna organizare şi desfăşurare a unei promoţii de succes. Dar la cât odihnite sunt creierele conducerii magazinului Lidl, ar trebui să participe la un curs de management al maselor sau de psihologia mulţimilor aplicată cumpărătorilor, ceva de genul acesta. Orice, numai să o facă obligatoriu înainte de alte promoţii atrăgătoare, până nu se lasă cu victime. De data asta s-a terminat cu bine, dar asta doar datorită norocului, nicidecum profesionalismului Lidl. Sau dacă nu sunt în stare, mai bine să renunţe la asemenea promoţii, ori să le facă numai online, unde lipsa contactului fizic îi scuteşte de o grijă atât pe organizator, cât şi pe participanţi.
O idee care mi-a venit ulterior ar fi implicarea, la nivel consultativ, Protecţiei Consumatorilor în organizarea evenimentelor de acest fel. Sau a Poliţiei, ori a jandarmeriei, instituţii cu pregătire în abordarea mulţimilor instabile. Promoţiile să fie avizate doar dacă îndeplinesc un minim de condiţii pentru reducerea şanselor unor întâmplări nefericite. Ştiu, sună nasol implicarea statului în orice şi de regulă sunt împotriva acestui fapt. Dar când organizatorii sunt depăşiţi de situaţie, luarea unor măsuri este necesară. Preventiv, dacă se poate. Pentru că ulterior este degeaba. Morţii nu se mai întorc de la groapă.
Actualizare: am avut întâmplător ocazia să văd cum se face reorganizarea săptămânală a produselor din magazinele Lidl. Este vorba despre un grafic tipărit, primit de la centru, pe baza căruia angajaţii aranjează promoţiile săptămânii la raft.
Plecând de la această observaţie, am fost tentat să cred că am greşit şi există un singur retard în conducerea reţelei de magazine Lidl, care ia decizii uneori extrem de neinspirate privind aranjarea produselor la raft.
Dar nu, nu-i chiar aşa. Chiar dacă în conducerea centrală de la Bucureşti este cineva absolut incompetent când vine vorba despre lucrul cu mulţimi de oameni, nici şefa magazinului local nu s-a dovedit mai brează când, cu puţin înaintea orei de deschidere, a scos capul pe uşă să anunţe mulţimea până atunci ordonată că oricum stau degeaba că stocul este mic şi numai primii vor apuca…
[…] Incompetenţa Lidl are multiple faţete. Orarul de funcţionare secretizat este doar una dintre ele. Au angajaţi care pierd ziua postând diverse nimicuri pe Facebook şi alte reţele sociale, dar o informaţie cu adevărat utilă clienţilor, cum ar fi programul magazinelor, nu-i nicăieri. […]